Scopul proiectului este de a le oferi copiilor din medii defavorizate șansa reală de a-și continua studiile, combinând sprijinul educațional cu cel social și emoțional.
Obiectivele noastre:
1. Angajarea unui asistent social/pedagog care să lucreze îndeaproape cu elevii și să le ofere nu doar sprijin educațional, ci și îndrumare personalizată pentru a depăși dificultățile sociale și emoționale.
2. Reducerea riscului de abandon școlar prin intervenții adaptate nevoilor fiecărui copil, astfel încât lipsurile materiale sau problemele de acasă să nu le mai stea în cale.
3. Creșterea încrederii în sine a elevilor, ajutându-i să-și descopere potențialul și să creadă în propriile lor forțe.
4. Oferirea unui sprijin continuu, nu doar pe durata meditațiilor, ci și prin consiliere și mentorat, pentru ca fiecare copil să simtă că nu este singur în această călătorie.
5. Dacă bugetul va fi atins și depășit, ne dorim organizarea unei tabere educaționale cu o durata de 5 zile, pentru 14 copii în luna august a anului 2025 cu posibilitate de creștere a numarului de participanți dacă suma strânsă va permite acest lucru.
Nevoia
Problema principală căreia îi răspunde proiectul este rata ridicată de abandon școlar în rândul copiilor din medii defavorizate, cauzată de multiple obstacole care depășesc dificultățile academice. Așa cum menționăm în proiect, elevii din programul „Profesor pentru o oră” nu se confruntă doar cu lecții dificile sau lipsa meditațiilor, ci și cu probleme materiale, familiale și o lipsă acută de încredere în propriile forțe, factori care îi împiedică să-și continue studiile.
Mulți dintre acești copii au potențial, dar sunt descurajați de realitatea în care trăiesc.
Alături de o echipă de voluntari dedicați, care sprijină copiii prin meditații și activități educaționale, și de echipa Kastel, mereu implicată și dornică să ajute, este esențială prezența unei persoane care să asigure continuitatea intervenției. Un asistent social angajat ar avea un rol central, cunoscând în detaliu dosarele copiilor, monitorizând progresul acestora și oferind sprijin constant atât beneficiarilor, cât și familiilor lor. Stabilitatea și eficiența acestui rol depind de o formă de angajare, care să permită o implicare pe termen lung. Astfel, propunerea noastră vizează includerea unui asistent social în echipă, pentru a asigura coordonarea intervențiilor, supervizarea activităților și sprijinul necesar fiecărui copil, contribuind la un impact real și durabil al proiectului „A(casă)”.
Schimbarea
Pentru ca sprijinul oferit copiilor să fie stabil și eficient pe termen lung, prezența unui asistent social angajat este crucială. Voluntarii joacă un rol valoros în desfășurarea activităților educaționale și recreative, însă implicarea lor este, de cele mai multe ori, temporară. De aceea, un specialist angajat asigură continuitatea intervenției, menținerea unei relații de încredere cu beneficiarii și dezvoltarea unui plan de sprijin adaptat fiecărui copil.
Rolul Asistentului Social:
✔ Oferă stabilitate emoțională – fiind o prezență constantă în viața copiilor, creează un mediu sigur și predictibil, esențial pentru dezvoltarea lor armonioasă.
✔ Monitorizează progresul și nevoile fiecărui copil – asigurând sprijin individualizat, coordonând resursele disponibile și facilitând accesul la servicii esențiale.
✔ Menține legătura cu familiile – sprijinindu-le în gestionarea dificultăților și prevenind situații de vulnerabilitate care ar putea afecta copilul.
✔ Coordonează activitatea voluntarilor – asigurându-se că aceștia primesc îndrumare adecvată și că activitățile desfășurate răspund nevoilor reale ale copiilor.
Activități
Asistentul social va fi angajat inițial pe o perioadă de un an.
Programul asistentului social se va desfășura în centrul Kastel 12-18 și intervenție în teren 10-12:
Atribuții principale:
Evaluarea și monitorizarea cazurilor
• Analizarea situației fiecărui copil înscris în program și întocmirea dosarului individual.
• Identificarea nevoilor educaționale, sociale și emoționale ale beneficiarilor.
• Monitorizarea progresului copiilor și actualizarea dosarelor acestora.
Sprijin și mentorat pentru familii
• Consilierea părinților și oferirea de soluții pentru dificultățile cu care se confruntă.
Facilitarea accesului familiilor la servicii sociale, educaționale și medicale, acolo unde este necesar.
• Organizarea de întâlniri periodice cu familiile pentru a îmbunătăți relația dintre copii și
părinți.
Coordonarea și supervizarea activităților cu copiii
• Instruirea și îndrumarea voluntarilor în interacțiunea cu copiii.
• Supravegherea activităților educaționale, recreative și de dezvoltare personală desfășurate în cadrul programului.
Intervenție în teren și colaborare cu instituții
• Vizite la domiciliul familiilor pentru a înțelege mai bine situația copiilor și a oferi suport direct.
• Implicare în rețeaua de sprijin comunitară și în inițiative de prevenire a abandonului școlar sau separării copilului de familie.
• Colaborare cu școli, servicii sociale și alte organizații pentru a facilita accesul copiilor și familiilor la resurse adecvate.
Forma de intervenție
• Teren – Vizite la domiciliul copiilor și întâlniri cu familiile pentru a evalua și sprijini situația acestora.
• Dosar – Întocmirea și actualizarea dosarelor sociale ale beneficiarilor, monitorizarea progresului și documentarea intervențiilor.
• Centru „Acasă” – Coordonarea activităților zilnice, consilierea copiilor și instruirea voluntarilor.
• Deplasare la instituții – Colaborare cu școli, servicii sociale și alte organizații pentru a facilita accesul copiilor și familiilor la resurse adecvate.
Tabăra educaționala va fi organizată în luna august 2025
Munții Piatra Craiului, Cabana Dragoș Bejan (locația taberei)
Activități:
Jocuri și activități recreative în aer liber – activități fizice și drumeții care vor încuraja colaborarea și interacțiunea între copii, într-un cadru relaxant, în care vor învăța noi abilități și se vor distra.
Buget
Salariu asistent social/pedagog: 50000 lei (4160 lei/luna x 12 luni = 49 920 lei)
Organizare tabără: 14000 lei (1000 lei pentru fiecare copil participant cu posibilitatea de a mări numărul de participanți dacă suma strânsă va permite acest lucru).